سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و او را دیدند با جامه‏اى کهنه و پینه زده . سبب پرسیدند فرمود : ] دل را خاشع کن و نفس را خوار ، و مؤمنان بدان اقتدا کنند در کردار . همانا دنیا و آخرت دو دشمنند نافراهم ، و دو راهند مخالف هم . آن که دنیا را دوست داشت و مهر آن را در دل کاشت ، آخرت را نه پسندید و دشمن انگاشت ، و دنیا و آخرت چون خاور و باختر است و آن که میان آن دو رود چون به یکى نزدیک گردد از دیگرى دور شود . و چون دو زنند در نکاح یکى شوى که ناسازگارند و در گفتگوى . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :11
بازدید دیروز :0
کل بازدید :596
تعداد کل یاداشته ها : 6
103/2/17
1:55 ع

حلقه روی قرآن

 

قران،کتاب هدایت وسعادت بشری ومنبع شایسته ای برای درک مفاهیم ومسایل ازدواج است.برخلاف دیگر کتابهای مقدس که رهبانیت و تجرد را مقدس می شمارند یا ازادی وبی بندوباری دراخلاق جنسی راپیشنهاد می کنند،قران راه میانه رابرگزیده است.

خداوند متعال می فرمایند:

وبه انچه خدایت داده است،برای آخرت رابجوی وسهم خودرااز دنیا فراموش مکن وهم چنان که خداوند به تو نیکی کرده است، نیکی کن ودرزمین فساد مجوی، زیرا خدا،فسادگران را دوست ندارد.

براساس همان قاعده کلی_وابستگی دیدگاه هر دین وملیتی درباره ی ازدواج به دیدگاه آن درباره ی زن_هرگاه در جامعه ای زن جایگاه حقیقی خود ر به دست اورد ازدواج هم از اهمیت فراوان ی برخوردار میشود. وبرعکس، هرگاه در جامعه ای،انسانیتی برای زن فرض نشودوتنها مانند کالای قابل خریدوفروش بدان بنگرند،می توان حدس زد که جایگاه ازدواج در آن جامعه چگونه خواهد بود.

یکی بحث هایی که میدان تاخت وتازنظریه های گوناگون شده است این است که:چه چیزی سبب گرایش زن ومرد به یکدیگر شده است؟چه عاملی سبب ازدواج می شود؟

برخی درپاسخ به این پرسش فقط میل جنسی راعامل ازدواج می دانند ودر مقابل قران بارد این نظریه می گوید:انسان، اشرف مخلوقات است،بنابراین، هدفی راکه برای حیوانات اصیل است وسبب گرایش نر وماده حیوانی به یکدیگر می شود،رانمی توانیم درباره ی اوصادق بدانیم.قرآن عامل اصلی علاقه ی زن ومرد به یکدیگر و ازدواج را آرامش وسکونی معرفی می کند که در پرتو ازدواج به دست می اید: ویکی از نشانه های لطف الهی این است که برای شما از جنس خودتان ،جفتی بیافریدکه در براو آرامش یابید وباهم انس گیرید ومیان شما،مهربانی وقرار ساخت. به یقین، این نعمت برای مردمی که می اندیشند ،نشانه هایی است.